fredag 7. oktober 2022

Lars Andreas Dybvik - systematiker med et hemmelig forhold til kaos




Lars Andreas Dybvik er kjent som en brobygger mellom det klassiske naturfotografiet og det mer kunstnerlige uttrykket. Han beskriver seg som en systematiker med et hemmelig forhold til kaos. 

Foruten å skape egne bilder, holder han også foredrag og kurs om kreativitet og om å sprenge sine egne grenser. I 2018 gav han ut sin første bok ”PLAY”, og han er medlem både i BioFoto og i Norske Naturfotografer NN. Han har hatt utstillinger I Kina, USA, Europa og Australia.



Foredrag: Dør fisk, dør fugl, dør furu

Lars Andreas sier om foredraget sitt: 

Dør fisk, dør fugl, før furu er et foredrag hvor jeg oppsummerer hva jeg har lært så langt i mitt 51 år lange liv. Mang et bål er brent. Mye vann har rent i små skogsbekker. Jeg har alltid vært undrende og filosoferende i møte med naturen. Jeg har fra barnsben av kjent en oppriktig beundring over store og små oppdagelser. Over møter med dyr og fugler. Hver gang jeg hører heiloens såre pip over sommermyrene i fjellet kjenner jeg en indre ro. Jeg kjenner tilhørighet. 

Når jeg nå kan begynne å se i bakspeilet, finner jeg noen linjer. Jeg skjønner at jeg ble den jeg er i dag. Samtidig ser jeg andre menneskers linjer. Jeg ser menneskehetens linje. Jeg ser evolusjonens linje. Disse og flere til, forsøker jeg å samle. 

Ved bålet får tankerekkene spillerom. Daglige utfordringer settes på vent, og større tanker blir tenkt. Jeg forsøker å knytte kunnskapen sammen. Konklusjonene jeg ikke kommer utenom, bekymrer meg. Hvor trekker de oss, kreftene fra evolusjon, genetikk, økonomi, demokrati, fysikk og psykologi? Kan vi styre dem? Kan vi bøye dem?